Anarquismo epistemológico y evolución institucional: análisis de la transformación del GIAB al CIAB en la UTN- FRLP bajo la perspectiva de Feyerabend

Main Article Content

Luis Héctor Perego
Silvia Alejandra Marteau

Abstract

This research paper provides an in-depth analysis of the organizational transformation of the Agro-Biotechnological Research Group (GIAB) into the Agro-Biotechnological Research Center (CIAB) at the Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional La Plata (UTN-FRLP), a process consolidated in June 2025. How does a research unit achieve in three years an institutional status that takes others a decade? This paper argues that the answer lies in the practical application of unorthodox epistemology. Using Paul Feyerabend’s epistemological anarchism as the analytical framework, it is contended that this evolution transcends a mere administrative change to become a case study on how philosophical flexibility can catalyze institutional success. The trajectories of
its leaders, the projects developed, and internal regulations are examined to demonstrate that the consolidation of CIAB is a manifestation of methodological pluralism, strategic pragmatism, and a deliberate break with linear models of scientific development. It is concluded that the CIAB case offers an empirical model of how epistemological audacity, in line with the Feyerabendian principle of “anything goes,” can act as a driver for innovation, social relevance, and accelerated consolidation of university research institutions.

Article Details

How to Cite
Perego, L. H. ., & Marteau, S. A. . (2025). Anarquismo epistemológico y evolución institucional: análisis de la transformación del GIAB al CIAB en la UTN- FRLP bajo la perspectiva de Feyerabend. Ingenio Tecnológico, 7, e060. Retrieved from https://ingenio.frlp.utn.edu.ar/index.php/ingenio/article/view/155
Section
Artículos

References

Carpintero Román, G. (2010). Una teoría anarquista del conocimiento. Claridades. Revista de Filosofía, 2, 24–35. Dialnet.

Cortez Schall, C. (2021). La universidad en su redefinición epistemológica institucional . Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 26–41. ISSN 2215-4132.

Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método: Esquema de una teoría anarquista del conocimiento (Ed. española). Editorial Tecnos, S.A. (Obra original publicada en 1975).

García-Alisina, M., & Gómez-Vargas, M. (2015). Prácticas de gestión del conocimiento en los grupos de investigación: estudio de un caso. Revista Interamericana de Bibliotecología, 38(1), 13–25.

Gargiulo de Vázquez, M. (2014). El anarquismo epistemológico de Paul Karl Feyerabend: Una reductio ad absurdum del positivismo lógico y del racionalismo crítico . Aporía: Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas, (7), 63–85.

Hernández Fernández, L. (2003). Conocimiento, cambio y transformación organizacional . Omnia, 9(1). https://www.redalyc.org/pdf/737/73711580001.pdf

Marteau, S. A. (2022). Propuesta para fortalecer las competencias administrativas de los directivos de las unidades ejecutoras de I+D: El caso de la UNLP - CONICET [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata].

Marteau, S. A., & Perego, L. H. (2022). La gestión del conocimiento, en centros de I+D, como estrategia de los resultados de la producción científica con apropiación social . Ingenio Tecnológico, 13(1).

Ortiz Salgado, R. (2019). Ciencia y pluralismo metodológico: Implicancias para la investigación . REIDU, 1(1), 217–242. https://reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/8/9

Perego, L. H. (2019). Gestión del conflicto en los servicios públicos de atención primaria de la salud por la incorporación de la medicina tradicional y complementaria al Programa Médico Obligatorio en la Provincia de Buenos Aires [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La

Plata].

Prada Alcoreza, R. (2013). Coloquio sobre epistemología decolonial. Postgrado de la carrera de Literatura de la UMSA. REDUII. https://www.reduii.org/cii/sites/default/files/field/doc/Epistemologia-Pluralismo-descolonizacion%20R%20Prada.pdf

Universidad Tecnológica Nacional. (2010). Ordenanza N° 1292: Reglamento para la creación y funcionamiento de los Centros de Investigación y Desarrollo (Centros UTN) y de los Grupos de Investigación y Desarrollo (Grupos UTN). Consejo Superior.

Vlaña Pulido, F. (2018). Epistemología hacia la formación gerencial del siglo XXI. TEACS, 11(23), 53–60.